mandag 29. april 2013

The heart asks pleasure first

Dag 5: en sang som får deg til å gråte


Mange sanger bærer noe med seg. Nynningen til bestemor fra kjøkkenet mens hun stekte vafler til meg, balladene til Guns n' Roses når jeg hadde (dyp dyp) kjærlighetssorg som tenåring, mormor som spilte Nocturne på piano, koret som sang oss opp trappa da vi giftet oss, sangen "vår" som fikk meg til å gråte av glede og takknemlighet midt over Atlanteren, sangene jeg synger for Mini Poe hver kveld når jeg legger ham, nasjonalsangen vår sunget med barnestemmer på 17. mai, sangen som åpner Disneyshowet på julaften, åpningsmusikken til Game of Thrones som hver uke tar meg tilbake inn i universet jeg har lest meg så glad i....

Denne sangen har ingen av mine minner, bare minner om en sterk film som rørte meg veldig da jeg så den, og musikken som har vært med meg siden. Så uendelig vakker musikk. Nakent, lengtende, og sørgmodig.
Jeg drømmer stadig om en dag å kunne spille denne på piano selv. Men inntil videre får jeg nøye meg med de mange versjonene som er å finne på Youtube ;)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar