lørdag 27. april 2013

Hjemmelaget italiensk pizza!

Dag 3: Noe eller noen man savner

I dag sto hjemmelaget pizza på middagstavla vår, og dermed gikk tankene til Pizza da Mimmo på Frogner når jeg skulle skrive om noe jeg savner.
Så mange hyggelige stunder med pizza, rødvin og gode samtaler vi har hatt der. Ikke bare lå det like i nærheten av leiligheten vår, men så hadde de også min absolutte favorittpizza (nr 19) der. Ettersom det ikke er så enkelt å ha date på Frogner i disse dager, forsøker vi å gjenskape både pizza og stemning her hjemme, og det er også planen i kveld:

Først må man lage en deig:
5dl mel
1 ts salt
ca 1/2-2/3 pose tørrgjær
2 ss olivenolje
Putter i bollen og starter opp maskinen
så tilsettes vann til passe deig (ca 3dl)
Eltes i maskin et par minutter.
Hever til man er lei av å vente
(Det fine med italiensk pizza er at man ikke
trenger så luftig langhevet deig!)
Elsker min vakre trofaste Kitchen aid

Siden jeg ikke er italiener, bruker jeg kjevle for å få fin tynn bunn

Mannen står for hjemmelaget tomatsaus

Saltet og klar aubergine

Spicy salami

Finhakket chili og hvitløk
Så litt mozarella, litt norvegia, strimlet rødløk (saltet) og søt rød paprika (stekt) en dæsj med oregano eller andre krydderier. Over på forvarmet stekeplate, så åtte minutter nederst i ovnen på full guffe - og så:

Klar til servering!
Vi lager også hvitløksolje og chiliolje for å gi litt ekstra kick når vi spiser.
Savnet etter Pizza da Mimmo er der jo fortsatt, men vi klarer oss fint med det nestbeste! ;)


1 kommentar:

  1. Åh, heldige du som har kitchen aid. Sånn ønsker jeg meg.
    Mmmnam, Pizzaen skikkelig digg ut :) Er kos å lage hjemmelaget.

    SvarSlett